NASZE MAGAZYNY:
Najnowszy numer:

Zapoznaj się z zawartością
najnowszego numeru magazynu
Magazyn Dźwig 4/2018
Prenumerata
Aktualności
Archiwum czasopism
50 lat Fabryki Urządzeń Dźwigowych w Bolęcinie

fot.FUD (3)
Trudno zliczyć dźwigi osobowe i towarowe, które w ciągu minionego półwiecza opuściły mury fabryki w Bolęcinie. Okrągła rocznica istnienia to doskonała okazja do podsumowania działalności i pochwalenia się sukcesami. O 50. latach FUD Bolęcin opowiedziała nam Małgorzata Golińska, Prezes Zarządu firmy.

W czerwcu FUD Bolęcin będzie świętować półwiecze istnienia. Jak bardzo firma się w tym czasie zmieniła?

Sam kompleks budynków pozostał ten sam – ówczesna hala produkcyjna jest nią nadal, choć oczywiście w tym czasie przeszła szereg remontów. Od dzieciństwa jestem związana z fabryką i pamiętam, jak kiedyś wyglądała. Panował w niej wówczas potworny hałas, wielkie sterty trocin i unoszący się wszędzie zapach kleju… Dziś wygląda to już zupełnie inaczej. Z drugiej strony bez zmian pozostał sam profil firmy – nadal produkujemy urządzenia dźwigowe. Przy czym mamy kilkunastoosobowy zespół inżynierów, który stale rozbudowujemy. Podobnie jak gamę produktów – zaczynaliśmy od małych wind towarowych i podzespołów do wind osobowych. Dziś klientom możemy zaoferować szeroki wachlarz wind osobowych, platform dla niepełnosprawnych, a także małych i dużych wind towarowych.

Jakie były momenty przełomowe?

Z pewnością duże zmiany przyniosła sama transformacja gospodarcza kraju, która dla nas oznaczała konieczność stworzenia zespołu projektowego tu na miejscu. Wcześniej fabryka realizowała zamówienia z Warszawy, w oparciu o projekty tamtejszych inżynierów. Zatem dopiero od połowy lat 90. oferujemy klientom usługi na każdym etapie cyklu produktu - od projektu począwszy, poprzez produkcję i montaż.

W ciągu ostatnich 50. lat branża mocno się zmieniała...

Faktycznie, kiedyś problemem było samo zdobycie podstawowych materiałów do produkcji, nie mówiąc już o nowoczesnych, czasami importowanych elementach. Od jakiegoś czasu coraz większe znaczenie odgrywa elektronika i w tym obszarze stale udoskonalamy nasze produkty.

Jakie są obecne wyzwania?

Musimy liczyć się z presją konkurentów – często międzynarodowych koncernów, dysponujących zarówno środkami finansowymi, jak i zapleczem logistycznym i projektowym. Pojawił się i inny nowy element – oczekiwania klientów. Kiedyś sytuacja stała na głowie, bo klienci byli zachwyceni, że winda w ogóle jest i że działa. Teraz mogą przebierać wśród propozycji producentów z całego świata. Dlatego firma, aby istnieć, musi z sukcesem połączyć umiejętności inżynierów z potrzebami klientów.

50 lat istnienia sugeruje, że wam się takie połączenie udaje.

Kilkanaście lat temu sukcesem było to, że firma przetrwała okres transformacji i pojawienie się zaawansowanej technologicznie zagranicznej konkurencji. Przetrwaliśmy to, dzięki czemu w kolejne lata wkraczamy nie tylko z silną pozycją w Polsce, ale i coraz liczniejszą grupą klientów poza granicami naszego kraju.

Nie udałoby się ich zdobyć, gdybyście nie mogli zaoferować lepszego produktu.

Dokładnie, bo dopiero budujemy swoją renomę za granicą i samą reputacją nie możemy zdobyć klientów. Na razie eksport to niewielka część naszej działalności, ale te proporcje się zmieniają. Miewamy też trudniejsze momenty, ale udaje nam się je pokonywać dzięki wysiłkom całego zespołu. Sukcesywnie rozbudowujemy zespół inżynierów, ulepszamy nasze produkty oraz inwestujemy w nowe technologie. Wprowadziliśmy też innowacyjne sposoby finansowania wind, czego doskonałym przykładem jest oferta dzierżawy wind skierowana do spółdzielni mieszkaniowych i wspólnot. Wiedzieliśmy, że nie możemy sobie pozwolić na stanie w miejscu, tym bardziej, że operujemy na trudnym, mocno konkurencyjnym rynku. Obecnie mamy bardzo szerokie portfolio produktów: od zamówień dla klientów indywidualnych, poprzez realizacje w budynkach wielorodzinnych, restauracjach, hotelach czy szpitalach, aż po windy dla przemysłu, czego doskonałym przykładem jest zlecenie dla Elektrowni Opole. Dynamicznie się zmieniamy i mamy pomysły na siebie.

Jakie to pomysły?

Rozwijamy mocno nasz dział podzespołów i planujemy wyjście na nowe rynki zagraniczne. Inwestujemy, rozwijamy się, poszukujemy nowych rozwiązań i technologii. W ciągu ostatniego roku zwiększyliśmy o 100% sprzedaż małych wind towarowych – to obecnie jeden z naszych flagowych produktów, którego nową wersję właśnie wypuściliśmy na rynek. 50 lat istnienia to nie tylko powód do dumy, ale i konkretne korzyści. Wielu pracowników jest związanych z firmą od kilkudziesięciu lat. Efektem tego jest ciągłość doświadczeń i transfer wiedzy, którymi niewiele innych firm może się pochwalić. Dzięki temu udowadniamy, że polska firma potrafi zaoferować wysokotechnologiczne produkty.

Za 50 lat…

Będziemy dumni ze 100 lat historii istnienia firmy. I będziemy mieli jeszcze więcej dobrych pomysłów i energii.

www.fudbolecin.pl

foto:
kliknij aby powiększyć
admin | dodano 2018-07-13
TAGI: magazyn Dźwig | dźwig | winda | transport bliski | urządzenia transportu bliskiego | Fabryka Urządzeń Dźwigowych w Bolęcinie | FUD Bolęcin