NASZE MAGAZYNY:
Najnowszy numer:

Zapoznaj się z zawartością
najnowszego numeru magazynu
Magazyn Dźwig 2/2018
Prenumerata
Aktualności
Archiwum czasopism
Koncepcje uwalniania awaryjnego w dźwigach

fot.Ziehl-Abegg (4)
We współczesnych dźwigach mamy do czynienia z kilkoma modelami awaryjnego uwalniania pasażerów. Najczęściej stosowanym jest ręczne luzowanie hamulca, ale oprócz niego można do tego celu wykorzystać samohamowność wciągarek – przez elektryczne otwarcie szczęk, zjazd awaryjny na UPS/Akku oraz pulsacyjne otwieranie szczęk luzownika w przypadku braku samohamowności wciągarek.

Ręczne luzowanie hamulca

 

Jest niewątpliwie najprostszym, ale jednocześnie najbardziej archaicznym rozwiązaniem i w związku z tym posiada pewne wady, a należą do nich m.in. ograniczone możliwości w przypadku dźwigów MRL, długi czas oczekiwania na ewakuację, co pociąga za sobą znaczny dyskomfort odczuwany przez osobę uwięzioną w kabinie. Niewątpliwym minusem jest też fakt, że w przypadku dropoutów nie ma możliwości uwolnienia wszystkich osób w odpowiednio krótkim czasie.

 

Uwalnianie przez elektryczne otwarcie szczęk – wykorzystanie samohamowności

 

Dzięki zwarciu uzwojeń silnika uzyskujemy efekt samohamowności silnika zależny od prędkości. Efekt hamowania jest podobny do samoblokowania przekładni ślimakowej. Obroty silnika ze zwartymi uzwojeniami stanowią ok. 40% obrotów nominalnych. To zdecydowanie bardziej skomplikowane rozwiązanie wymaga spełnienia odpowiednich warunków.

 

Zwieranie uzwojeń silnika

 

Zwarcie uzwojeń silnika może być zrealizowane przez:

styczniki silnikowe,

(przy czym należy pamiętać, że styczniki silnikowe to podstawowe źródło hałasu w szafie sterowej)

układy elektroniczne zaimplementowane w falowniku.

 

Wyeliminowanie styczników zwiększa nie tylko bezpieczeństwo, ale i komfort użytkowania dźwigów

 

Powyżej przedstawione rozwiązanie jest relatywnie najtańsze i najprostsze do wykorzystania. Umożliwia bardzo szybką ewakuację osób uwięzionych w dźwigach oraz gwarantuje możliwość ewakuacji wszystkich dźwigów jednocześnie. Wadą jest natomiast fakt, że teoretycznie – przy zrównoważeniu 50% mogą pojawić się problemy z przemieszczaniem kabiny.

 

Zjazd awaryjny w przypadku zaniku napięcia – UPS lub akumulatory

 

Najbardziej popularny, najbardziej pożądany i najbezpieczniejszy układ. Gwarantuje bezpieczną i pewną ewakuację w przypadku zaniku napięcia, niezależnie od zrównoważenia.

Ponieważ silnik pracuje pod napięciem, nie ma znaczenia ilość momentu hamującego. To zagadnienie w ogóle nie występuje.

Zjazd awaryjny z UPS umożliwia w zasadzie dojazd do najbliższego, najlżejszego przystanku. Kluczowe znaczenie ma właściwy dobór wielkości UPSa.

 

Zjazd awaryjny w przypadku zaniku napięcia – UPS

 

Zjazd awaryjny w przypadku zaniku napięcia – UPS

Zjazd awaryjny w przypadku zaniku napięcia – EVAC

 

Pulsacyjne otwieranie szczęk luzownika

 

W ostatnim czasie coraz częściej spotyka się rozwiązania, gdzie stosowane są napędy gearless, pomimo zwierania uzwojeń nie wykazują samohamowności. Związane jest to z dążeniem rynku do minimalizacji kosztów.

 

ZAdynpro

 

Pokazany na targach Interlift 2017 nowy falownik ZAdynpro jest produktem dostosowanym do aktualnych potrzeb rynku oraz jego możliwości.

- zabudowa w szafie sterowej,

- bez elektronicznego zwierania uzwojeń.

 

www.ziehl-abegg.pl

 

foto:
kliknij aby powiększyć
admin | dodano 2018-06-22
TAGI: magazyn Dźwig | dźwig | winda | uwalnianie awaryjne w dźwigach | Ziehl-Abegg | transport bliski | urządzenia transportu bliskiego | ZAdynpro