NASZE MAGAZYNY:
Najnowszy numer:

Zapoznaj się z zawartością
najnowszego numeru magazynu
Magazyn Dźwig 2/2019
Prenumerata
Aktualności
Archiwum czasopism
Nowoczesny dźwig w XV-wiecznym zamku

fot.Opera Szczecin (2)
20 listopada 2015 roku odbyło się uroczyste otwarcie przebudowanej Opery na Zamku w Szczecinie. Słynna Opera mieści się od 1978 roku na Zamku Książąt Pomorskich, którego początki datowane są na XIV w.

Zamek, poważnie zniszczony podczas II wojny światowej, od czasu odbudowy zakończonej w 1980 r. nie podlegał żadnym pracom modernizacyjnym. Inwestycja przebudowy Opery realizowana w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Zachodniopomorskiego na lata 2007-2013, jest pierwszym tak złożonym projektem dotyczącym historycznego obiektu.

 

Cele przebudowy

 

Opera na Zamku jest instytucją muzyczną o znaczeniu ponadregionalnym. Jej klientami są mieszkańcy województwa zachodniopomorskiego, przyległych gmin województwa pomorskiego, wielkopolskiego i lubuskiego oraz goście zagraniczni. Siedziba Opery w Zamku Książąt Pomorskich, zrealizowana jako kolejny etap odbudowy zabytku ze zniszczeń wojennych, oddana została do użytku w 1978 roku. Z powodu kryzysu ekonomicznego, budowa teatru w Zamku nie została jednak ukończona. W czasie 30 lat eksploatacji obiekt poddawany był w zasadzie jedynie bieżącej konserwacji, co spowodowało znaczne pogorszenie warunków ekonomiczno- eksploatacyjnych i bezpieczeństwa.

 

W obecnym stanie budynek nie spełnia wielu wymogów normatywnych właściwych dla obiektów widowiskowych, jest przestarzały technologicznie, nieefektywny, energochłonny, nieestetyczny, uciążliwy w eksploatacji, zwłaszcza dla widzów niepełnosprawnych i pracowników. Zaprojektowana przebudowa zakłada nowe rozwiązania układów komunikacyjnych, przebudowę funkcjonalną wielu pomieszczeń, całkowitą przebudowę technologii obiektu widowiskowego, nową aranżację wnętrz, a także trzy zadania konserwatorskie: rekonstrukcję historycznego stropu drewnianego w Galerii Południowej, wykonanie prac konserwatorskich XVI – wiecznej polichromii w zabytkowej komnacie na III piętrze Wieży Więziennej oraz wkomponowanie i wyeksponowanie odsłoniętego muru tylnej ściany spichlerza pod tarasami skrzydła wschodniego, po wykonaniu których unikatowy obiekt, dotychczas niedostępny dla publiczności, zostanie po przebudowie udostępniony dla grup zorganizowanych. Celem głównym przedmiotowego projektu jest przebudowa Opery na Zamku w Szczecinie, dzięki czemu poprawie ulegnie jakość infrastruktury (kubaturowej) związanej z działalnością kulturalną w Szczecinie. Za sprawą realizacji projektu możliwe będzie również poszerzenie spectrum działań podejmowanych przez Operę na Zamku w Szczecinie, a co za tym idzie rozbudowa oferty kulturalnej miasta i regionu Pomorza Zachodniego.

 

Realizacja

 

Plany przebudowy powstały już w 2008 roku. Zakładały gruntowną modernizację technologiczną jako obiektu teatralnego – mechaniki, akustyki i oświetlenia sceny, rozbudowy i poprawy funkcjonalności widowni (w tym dostosowanie dla osób poruszających się na wózkach inwalidzkich). Koncepcja ogólna polegała na poprawie infrastruktury budynku, ciągów komunikacyjnych, zaplecza technicznego, wydajności energetycznej. W ramach projektu zrealizowano również zakładane prace konserwatorskie.

 

Dźwig

 

W ramach gruntownej przebudowy budynek został wyposażony w nowoczesną i elegancką windę, której dostawcą była firma Lift Components Sp. z o.o., natomiast instalatorem firma Nam- Lift s.c. Założenia konstrukcyjne przewidywały, że będzie to dźwig bez maszynowni o udźwigu 1400 kg, 6-przystankowy z kabiną przelotową. Kabina miała zatrzymywać się też na niektórych półpiętrach (foyer, toalety). Jest to dźwig panoramiczny z dużymi powierzchniami przeszklonymi, dlatego wszystkie widoczne elementy musiały posiadać również walory estetyczne, licujące z miejscem instalacji.

 

Elementy posadowienia, rama kabiny i przeciwwagi oraz kabina zostały wykonane w całości przez dostawcę urządzenia. Podobnie zaprojektowane od podstaw sterowanie. Kabina jest przestronna i komfortowa. Elegancji dodają prostokątne poręcze ze stali nierdzewnej, oświetlenie LED w suficie pod mlecznym szkłem i wielofunkcyjny 7" wyświetlacz z kolorową grafiką. Napęd dźwigu realizowany jest przez bezreduktorową wciągarkę jednego z czołowych europejskich producentów.

 

Konstruktorzy Lift Components swój udział mieli już w fazie projektowania. Dzięki ścisłej współpracy z architektami mogli zaproponować rozwiązania odzwierciedlające ich wizje, wykonane w pełnej zgodności ze sztuką dźwigową oraz życzeniami inwestora. Wieloletnie doświadczenie pozwoliło szybko odpowiadać na potrzeby zamawiającego, również na zmiany narzucane w ostatniej chwili. Projekt ten wymagał zwrócenia szczególnej uwagi na prestiżową lokalizację oraz estetykę wykończenia.

 

Użyte komponenty musiały być wykonane z ponadprzeciętną dbałością o szczegóły, dlatego postawiono na produkcję własną oraz wyłącznie sprawdzonych dostawców części.

 

Grzegorz Majak

 

 

 

foto:
kliknij aby powiększyć
admin | dodano 2016-03-30
TAGI: magazyn Dźwig | dźwig | winda | transport bliski | urządzenia transportu bliskiego | Zamek Książąt Pomorskich | Lift Components | Nam-Lift